• VanMoof gaat reparaties voortaan niet meer zelf doen, maar besteedt dit uit aan derden.
  • De Nederlandse fietsenfabrikant werkt hiervoor samen met fietsenmakers op vijftig locaties in zeven landen.
  • VanMoof werd vorig jaar na een faillissement overgenomen door het Britse McLaren Applied, die nu de veranderingen doorzet.
  • Lees ook: VanMoof overgenomen door e-stepmerk Lavoie van Brits bedrijf McLaren

VanMoof, het Nederlandse fietsenmerk dat vorig jaar failliet ging, verandert zijn werkwijze onder de nieuwe Britse eigenaar McLaren grondig. Het bedrijf dat in problemen kwam omdat het onder andere alle reparatiewerkzaamheden voor eigen rekening nam, besteedt dit nu uit aan derden. VanMoof werkt hiervoor samen met fietsenmakers op vijftig locaties in zeven landen.

Klanten kunnen hun reparatie- en onderhoudsafspraken direct bij deze winkels boeken. VanMoof voorziet de fietsenmakers van de kennis, technologie en onderdelen om fietsen te onderhouden en te verkopen. De nieuwe VanMoof-topman Eliott Wertheimer is ervan overtuigd dat de nieuwe aanpak tot succes zal leiden. “Het feit dat de beste onafhankelijke fietsenmakers graag met ons willen werken, zegt me dat we op de goede weg zijn.”

Klanten die gedupeerd zijn door het faillissement van VanMoof kunnen voor reparaties geen beroep doen op hun oude garantieregeling, laat een woordvoerder weten. “Die garanties waren verbonden aan het oude VanMoof, dat nu helaas failliet is”, zegt hij.

VanMoof richt zich eerst op Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Het bedrijf zegt snel met nieuws te komen over de start van de verkoop van nieuwe fietsen.

Voordat VanMoof failliet ging, sloot het ook een soortgelijke overeenkomst met garagebedrijf KwikFit. VanMoofers zouden voor bepaalde reparaties en onderhoud bij KwikFit terecht kunnen.

Voordat dit echt van de grond kon komen, besloot KwikFit om geen garantiereparaties aan de fietsen uit te voeren, omdat VanMoof in financiële problemen was gekomen. De garagist voorzag dat de fietsenfabrikant de rekeningen niet zou kunnen betalen en wilde daarop geen verliezen leiden.

Eigen hardware VanMoof zat vol problemen

Veel VanMoof-fietsen hadden last van meerdere problemen, die werden mede veroorzaakt doordat het bedrijf alles in eigen beheer hield. Van het ontwikkelen van de hardware tot het repareren ervan. De betrouwbaarheid van de fietsen bleek hierbij ondermaats, wat resulteerde in veel reparaties en hoge kosten die het bedrijf uiteindelijk niet meer kon dragen.

De weg naar het faillissement verliep op een eigenaardige manier. Klanten met fietsen konden eerst slecht contact krijgen met het bedrijf, waarbij afspraken voor reparaties lastig in te plannen waren.

Uiteindelijk kwamen VanMoof-eigenaren helemaal voor dichte deuren te staan toen het bedrijf zonder enige aankondiging de vestigingen sloot. Gevolg hiervan was dat meerdere eigenaren hun fiets ook niet meer terug konden krijgen. Hoewel VanMoof eerst nog volhield dat er weinig aan de hand was, vroeg het uiteindelijk toch faillissement aan.

LEES OOK: Curatoren VanMoof steggelen met financier over vergoeding klanten, voor nooit ontvangen fiets van zo’n €2.200 tot €3.500